“سافت‌بانک با همکاری اینتل قصد داشت تا یک چیپ هوش مصنوعی بسازد که بتواند با محصولات انویدیا رقابت کند.”

غول فناوری ژاپنی، سافت بانک، با اینتل برای ساخت تراشه هوش مصنوعی (AI) با هدف رقابت با انویدیا وارد مذاکره شد، اما این برنامه به دلیل ناتوانی اینتل در برآورده کردن نیازهای سافت بانک با شکست مواجه شد.

همکاری سافت‌بانک و اینتل

ماسایوشی سون، مدیرعامل سافت بانک، قصد دارد میلیاردها دلار برای قرار دادن این شرکت در مرکز جهش هوش مصنوعی با ایجاد رقیبی برای تراشه‌های پیشرو انویدیا در بازار، سرمایه‌گذاری کند.

طرح بلندپروازانه او شامل تولید تراشه، نرم افزار و حتی تامین انرژی مراکز داده‌ای است که پردازنده‌های او را در خود جای می‌دهند.

چرا مذاکره با اینتل شکست خورد؟

مذاکرات با اینتل چند ماه پیش و پیش از اعلام طرح‌های کاهش هزینه‌های شدید این شرکت آمریکایی، از جمله اخراج هزاران نفر، در اوایل آگوست متوقف شد. سافت بانک اکنون بر روی مذاکره با شرکت تایوانی تولیدکننده تراشه، TSMC، بزرگترین تولیدکننده تراشه قراردادی جهان، متمرکز شده است.

یکی از دلایل شکست مذاکره با اینتل، ناتوانی این شرکت در تامین حجم و سرعت مورد نیاز سافت بانک برای تولید تراشه‌های هوش مصنوعی عنوان شده است.

به دنبال شرکتی برای تولید تراشه‌های هوش مصنوعی

با وجود عدم توافق با اینتل، سافت بانک تسلیم نشده و با غول‌های فناوری جهان از جمله گوگل و متا برای جلب حمایت و تامین مالی برای این پروژه جدید وارد مذاکره شده است. بخشی از سرمایه‌گذاری کلان مورد نیاز برای ساخت یک تجارت تولید تراشه جدید می‌تواند از طریق پیش‌خریدهای شرکت‌های بزرگ فناوری تامین شود.

چرا سافت بانک می‌خواهد رقیب انویدیا شود؟

یکی از اهداف سافت بانک، مقابله با قدرت بازار انویدیا است که به طور خلاصه در اوایل سال جاری با ارزش‌ترین شرکت جهان شد. تراشه‌های مرکز داده‌ی هوش مصنوعی انویدیا با اختلاف فراوان محبوب‌ترین تراشه‌های بازار هستند و پلتفرم نرم‌افزاری گسترده آن، به نام CUDA، برتری آن را تایید می‌کند.

سون همچنان به دنبال ساخت تراشه هوش مصنوعی است

با وجود موانع، سون همچنان قصد طراحی و تولید تراشه هوش مصنوعی را دارد. برخی تخمین‌های بلندپروازانه حاکی از آن است که نمونه اولیه این تراشه می‌تواند ظرف ماه‌های آینده آماده شود. خرید اخیر او، شرکت گراف‌کور (Graphcore)، سازنده تراشه‌های هوش مصنوعی در انگلستان، به دلیل تخصص این شرکت در تولید انبوه تراشه انجام شده است.

با این حال، ظرفیت تولید تراشه همچنان یک مانع جدی است. مدیرعامل سافت بانک با TSMC مذاکره کرده است، اما به دلیل تقاضای بالای مشتریان موجود این شرکت تایوانی، از جمله انویدیا، به توافق نرسیده است.

آینده‌ی تراشه هوش مصنوعی سافت بانک

اگر توافقی با TSMC حاصل شود، سون ممکن است به یک شریک دیگر برای تامین تخصص مورد نیاز در طراحی تراشه، که پیش از این اینتل ارائه می‌داد، نیاز داشته باشد.

هزینه این پروژه‌ی جدید سافت بانک می‌تواند به ده‌ها میلیارد دلار برسد، اما افراد نزدیک به سافت بانک هشدار می‌دهند که تعیین رقم نهایی سرمایه‌گذاری مورد نیاز در این مرحله واقع‌بینانه نیست.

مدیرعامل سافت بانک با سرمایه‌گذاران عربستان سعودی و امارات متحده عربی در مورد این طرح صحبت کرده است، اما هنوز هیچ توافقی حاصل نشده است.

Share.
Exit mobile version