غول شبکه‌های اجتماعی، متا، با اسلحه هوش مصنوعی، در میدان نبرد تبلیغات آنلاین، جولان می‌دهد!

سیمرغ‌ای‌آی

طبق آمار جدید، درآمد شرکت متا، صاحب فیسبوک و اینستاگرام، با رشد ۲۲ درصدی نسبت به سال گذشته، به ۳۹.۱ میلیارد دلار رسیده است. این ارقام خیره کننده، نگرانی سهام‌داران را درباره هزینه‌های سرسام‌آور هوش مصنوعی در این شرکت، به کلی برطرف کرده است.

راز موفقیت متا چیست؟ هوش مصنوعی!

ابزار “ادونتیج+” متا که به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا بخش‌هایی از کمپین‌های تبلیغاتی خود را به صورت خودکار مدیریت کنند، محبوبیت خاصی پیدا کرده و در حال جذب سهم تبلیغاتی رقبای کوچک‌تر، مانند پینترست، است.

نرشد درآمد

هوش مصنوعی همچنین به متا کمک می‌کند تا با دقت بیشتری، تصمیم بگیرد که کدام تبلیغات و در چه زمانی به کاربران در سراسر پلتفرم‌های خود نمایش دهد. این کارایی در “پول‌سازی” (مالی کردن تبلیغات) به این معنی است که متا می‌تواند بدون نمایش تبلیغات بیشتر که منجر به آزار کاربران می‌شود، درآمد و نرخ تبدیل (بازدید به مشتری) را افزایش دهد.

هوشمندی در قیمت‌گذاری

این هوشمندی در قیمت‌گذاری تبلیغات نیز مشهود است. متا در این سه ماهه توانسته قیمت تبلیغات را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. جهش قابل توجه حاشیه عملیاتی به ۳۸ درصد، هزینه‌های بالای شرکت را جبران کرده است.

با افزایش قابل توجه بودجه سرمایه‌گذاری (تا ۴۰ میلیارد دلار) در سال جاری، متا به دنبال تقویت زیرساخت‌های محاسباتی هوش مصنوعی خود است. اما همانطور که می‌گویند، برای پول درآوردن، باید پول خرج کرد!


Best MacBook: Apple rMBP 16-inch

قیمت سهام متا , هوش مصنوعی

قیمت سهام متا که در ۱۲ ماه گذشته ۴۷ درصد افزایش یافته بود، در معاملات پس از ساعت کاری، ۷ درصد دیگر نیز رشد کرد. این در حالی است که سهام آلفابت و مایکروسافت، هر دو با اعلام برنامه‌هایی برای افزایش هزینه‌های هوش مصنوعی، با کاهش روبرو شدند.

با وجود این افزایش‌ها، سهام متا با ضریب ۲۲ برابر نسبت به درآمد آتی، چندان گران‌قیمت به نظر نمی‌رسد. این رقم هم‌راستا با آلفابت است اما از ۳۲ برابر مایکروسافت پایین‌تر است.

البته ضررهای فزاینده در واحد Reality Labs که هدست‌های واقعیت ترکیبی Quest را تولید می‌کند، و همچنین نگرانی‌های نظارتی یا سؤالاتی درباره ماندگاری هزینه‌های تبلیغاتی از سوی Temu و Shein، به سهام متا کمک نمی‌کند.

اما نشانه‌های بیشتر از اینکه متا در حال یافتن راه‌هایی برای کسب درآمد از سرمایه‌گذاری‌های هوش مصنوعی است، به کم شدن این فاصله کمک خواهد کرد.

Share.
Exit mobile version