جادوی پایتون: چگونه یک زبان ساده، کارهای بزرگ میکند؟
فهرست دسترسی سریع
چرا زبان برنامهنویسی پایتون انتخاب بسیاری از توسعهدهندگان است؟
راز سر به مُهر محبوبیت پایتون: چرا این زبان، قلب دنیای هوشمند را تسخیر کرده است؟
در پهنهی بیکران زبانهای برنامهنویسی، گویی زمزمهای کنجکاوانه در گوش تازهواردان طنینانداز میشود: “پایتون… این نامِ افسونگر، چه نیرویی در خود نهفته دارد که چنین بیرقیب، بر صدر مینشیند؟“
شاید پاسخ نهایی به این پرسش، همچون نقشهای منحصربهفرد برای هر گنجیابِ دنیای کد، بسته به مسیر پروژه و سلیقهی شخصی متفاوت باشد. اما، بهتر است به روایت هزاران ماجراجوی عرصهی برنامهنویسی گوش فرا دهید! ایشان از دلایلی سخن میگویند، چنان دلنشین و گیرا که گویی پرده از رازی بزرگ برمیدارند؛ راز محبوبیت روزافزون پایتون، زبانی که اکنون، نبض تپندهی هوش مصنوعی و فناوریهای نوین است. در این سفر جذاب، با ما همراه شوید تا پرده از این اسرار برداریم!
۱. کیفیت نرمافزار
یکی از دلایل اصلی گرایش به زبان برنامهنویسی پایتون، تمرکز آن بر خوانایی، انسجام و ارتقای کلی کیفیت کد است. برخلاف بسیاری از زبانهای اسکریپتی سنتی که بیشتر بر اجرای سریع و کوتاه بودن کد تأکید دارند، پایتون طوری طراحی شده است که کدهای آن نه تنها خوانا باشند، بلکه بهآسانی قابل نگهداری و استفادهی مجدد نیز باشند. یکنواختی و شفافیت ساختار کد در پایتون، باعث میشود حتی افرادی که نویسندهی اصلی آن نیستند نیز بتوانند آن را بهراحتی درک و دنبال کنند.
زبان برنامهنویسی پایتون همچنین ابزارهایی برای استفاده مجدد پیشرفتهی نرمافزار فراهم میآورد؛ مانند پشتیبانی کامل از برنامهنویسی شیءگرا و تابعی، که میتوانند به شکل قابلتوجهی به ساختارمند بودن پروژه و ارتقای کیفیت کد کمک کنند. در حقیقت، طراحی زبان پایتون بهگونهای است که ویژگیهای آن در تعاملاتی محدود اما منسجم با یکدیگر عمل نموده و همین سادگی در قواعد، باعث میشود تا یادگیری، استفاده و بهخاطرسپاری آن برای توسعهدهندگان آسانتر باشد.
۲. بهرهوری توسعهدهنده
در جهانی که زمان و منابع مالی نقش مهمی در موفقیت پروژههای نرمافزاری دارند، زبانهایی که بتوانند فرایند توسعه را تسریع و سادهتر کنند، مزیتی راهبردی محسوب میشوند. زبان برنامهنویسی پایتون دقیقاً در همین راستا عمل میکند. ساختار ساده، تایپ پویا (dynamic typing)، نبود مراحل وقتگیر کامپایل و ابزارهای داخلی پرقدرت، همه دستبهدست هم میدهند تا فرآیند تولید نرمافزار را بهشکل چشمگیری سریعتر کنند.
بهطور متوسط، حجم کدی که در زبان برنامهنویسی پایتون برای پیادهسازی یک عملکرد خاص نیاز است، معمولاً بین یکسوم تا یکپنجم کد معادل آن در زبانهایی نظیر C++ یا جاوا است. این بدان معناست که نه تنها کد کمتر نوشته میشود، بلکه خطایابی و نگهداری آن نیز سادهتر و کمهزینهتر خواهد بود. افزونبراین، برنامههای پایتون معمولاً بلافاصله اجرا میشوند و نیازی به مرحلههای زمانبر مانند کامپایل و لینک ندارند؛ مزیتی که در زبانهای سنتی رایج نیست.
۳. قابلیت حملپذیری برنامهها
زبان برنامهنویسی پایتون بهگونهای طراحی شده که برنامههای نوشتهشده با آن بهطور معمول بدون نیاز به تغییر، روی سیستمعاملهای مختلف اجرا میشوند. برای مثال، انتقال یک برنامهی پایتونی از لینوکس به ویندوز اغلب تنها به کپی کردن فایلهای کد محدود میشود. افزونبراین، زبان برنامهنویسی پایتون ابزارهای گوناگونی برای ساخت رابطهای گرافیکی قابل حمل، اتصال به پایگاه دادهها، سیستمهای تحت وب و حتی تعامل با رابطهای سیستمعامل ارائه میدهد که این زبان را به گزینهای همهکاره و منعطف تبدیل کرده است.
۴. پشتیبانی از کاربردهای گسترده
زبان برنامهنویسی پایتون با کتابخانهای غنی و پرتابل موسوم به کتابخانهی استاندارد ارائه میشود که دامنهی گستردهای از نیازهای برنامهنویسی را از پردازش متن گرفته تا ارتباطات شبکهای پوشش میدهد. علاوه بر آن، جامعهی بزرگ کاربران پایتون کتابخانههای شخص ثالث فراوانی را توسعه دادهاند که امکانات تخصصیتری را نیز فراهم میکنند؛ از جمله در حوزههای وب (مانند Django)، برنامهنویسی عددی (مانند NumPy)، و هوش مصنوعی (مانند PyTorch). همین تنوع و عمق ابزارها، پایتون را به زبانی محبوب در حوزههای STEM و فناوریهای پیشرفته تبدیل کرده است.
۵. توانمندی در یکپارچهسازی مؤلفهها
پایتون این قابلیت را دارد که با سایر بخشهای یک نرمافزار تعامل داشته باشد. از فراخوانی کتابخانههای کامپایلشده گرفته تا ارتباط از طریق شبکه با سایر مؤلفهها و حتی استفاده از کیتهای توسعهی اندروید و iOS، پایتون نقش مهمی در سفارشیسازی و توسعهی نرمافزارهای بزرگ ایفا میکند. این توانمندی آن را از یک زبان اسکریپتی صرف، به ابزاری جدی برای توسعهی کامل محصولات نرمافزاری تبدیل کرده است.
۶. لذت برنامهنویسی
هرچند این ویژگی جنبهای ذهنی دارد، اما نمیتوان از تأثیر آن بر بهرهوری چشمپوشی کرد. بسیاری از برنامهنویسان، نه فقط برای پروژههای کاری، بلکه برای لذت شخصی نیز به سراغ پایتون میروند. سادگی و روانی کار با زبان برنامهنویسی پایتون باعث میشود که برنامهنویسی بیش از آنکه یک وظیفهی فنی خشک باشد، به تجربهای دلپذیر و خلاقانه تبدیل شود.
آیا پایتون یک «زبان اسکریپتنویسی» است؟
این پرسش که آیا زبان برنامهنویسی پایتون را میتوان یک زبان اسکریپتنویسی نامید یا نه، از آن دست پرسشهایی است که پاسخ آن به نگاه و تجربهی پاسخدهنده بستگی دارد. پایتون اغلب در نقشهایی بهکار میرود که در حوزهی اسکریپتنویسی قرار میگیرند، اما دامنهی کاربرد آن بهمراتب گستردهتر از آن است که به سادگی در این قالب محدود شود.
در توصیف رایج، زبان برنامهنویسی پایتون بهعنوان یک زبان برنامهنویسی شیگرا و اسکریپتی معرفی میشود—ترکیبی که بهدرستی بر پشتیبانی آن از برنامهنویسی شیگرا و کاربرد در زمینههای اسکریپتنویسی تأکید دارد. با این حال، چنین توصیفی ممکن است تصویر ناقصی از وسعت و تواناییهای این زبان ارائه دهد. اگر بخواهیم تعریفی جامعتر ارائه دهیم، پایتون را میتوان اینگونه توصیف کرد:
«زبان برنامهنویسی پایتون زبانی همهمنظوره است که رویکردهای رویهای، تابعی و شیگرا را در هم آمیخته و با کاهش پیچیدگی توسعهی نرمافزار، فرآیند کدنویسی را تسریع میکند.»
هرچند این تعریف شاید برای چاپ روی تیشرت طولانی باشد، اما گویای تنوع و عمق قابلیتهای پایتون است.
چسبندگی واژه «اسکریپت» به پایتون
با وجود اینکه پایتون در بسیاری از موارد فراتر از یک زبان اسکریپتنویسی عمل میکند، اصطلاح «اسکریپت» همچنان با آن عجین است. این مسئله تا حدی ناشی از سادگی و روانی کدنویسی در پایتون است که آن را در نگاه اول کمتر رسمی و ساختیافته از زبانهایی نظیر جاوا یا C++ جلوه میدهد.
برخی کاربران از واژه «اسکریپت» برای توصیف فایلهای سادهی پایتون استفاده میکنند، در حالی که «برنامه» را به سیستمهای پیچیدهتر چندفایلی اطلاق میکنند. این تمایز اگرچه در سطح کاربردی میتواند مفید باشد، اما از منظر فنی تصویر کاملی از تواناییهای پایتون بهدست نمیدهد.
سه برداشت متداول از واژهی «اسکریپتنویسی» در مورد پایتون
۱. ابزار خط فرمان (Shell Tools):
بسیاری از افراد وقتی پایتون را زبان اسکریپتنویسی مینامند، آن را ابزاری برای نوشتن اسکریپتهای مبتنی بر سیستمعامل میپندارند—برنامههایی که از خط فرمان اجرا میشوند و کارهایی مانند پردازش فایلهای متنی یا اجرای سایر برنامهها را انجام میدهند. هرچند پایتون بهخوبی از چنین کاربردهایی پشتیبانی میکند، اما این تنها بخش کوچکی از حوزهی وسیع کاربرد آن است.
۲. زبان کنترلی یا «چسب نرمافزاری»:
در نگاه برخی دیگر، اسکریپتنویسی به معنی ایجاد لایهی کنترلی برای مدیریت اجزای دیگر نرمافزار است. پایتون در این زمینه نیز بسیار کارآمد است و در بسیاری از سامانههای پیچیده برای تست، پیکربندی یا تعامل با ماژولهای سطح پایین مورد استفاده قرار میگیرد. با این حال، بخش قابل توجهی از کاربران پایتون، بدون نیاز به تعامل با سیستمهای بیرونی، صرفاً برنامههای مستقل مینویسند.
۳. سادگی و سرعت در توسعه:
شاید مفیدترین تعریف از «زبان اسکریپتنویسی» در زمینه پایتون، اشاره به زبانهایی باشد که توسعهی سریع و آسان برنامهها را ممکن میسازند. در این معنا، پایتون با چرخهی توسعهی سریع، نحو ساده، و توانایی اجرای آنی کد، امکان برنامهنویسی اکتشافی و تدریجی را فراهم میسازد—مزیتی که باید تجربه کرد تا به ارزش واقعی آن پی برد.
با همهی این تفاسیر، باید توجه داشت که پایتون تنها برای وظایف ساده یا موقتی ساخته نشده است، بلکه با طراحی هوشمندانه و انعطافپذیری بالا، میتواند بهراحتی در پروژههای بزرگ و پیچیده نیز بهکار رود.
پایتون: مفسری یا کامپایلشده؟
یکی دیگر از واژگانی که در مورد پایتون زیاد شنیده میشود، «زبان مفسری» است. گرچه این واژه در تقابل با زبانهای کامپایلشدهای مانند C یا C++ استفاده میشود، اما در مورد پایتون هم محدودکننده و هم نادقیق است. امروزه پیادهسازیهای متعددی از پایتون وجود دارد، از مفسرهای سنتی گرفته تا کامپایلرهایی که کد پایتون را به کد ماشین یا زبانهای میانی تبدیل میکنند. بنابراین، این واژه نیز تصویر کاملی ارائه نمیدهد.
در عوض، شاید دقیقترین برچسب برای پایتون این باشد که بگوییم:
پایتون زبانی با نوعدهی پویا (dynamically typed) است که در آن متغیرها نیازی به تعریف نوع از پیش تعیینشده ندارند—ویژگیای که بسیاری از توانمندیهای پایتون را در توسعهی سریع و منعطف توضیح میدهد.
نقطه ضعف زبان برنامهنویسی پایتون چیست؟
تنها ضعف گسترده شناختهشده پایتون، سرعت اجرای پایینتر آن نسبت به زبانهای کامپایلشده مثل C یا C++ است.
پایتون معمولاً کد را به بایتکد(نه به کد ماشین نهایی) ترجمه و سپس اجرا میکند. اما:
- اکثر کتابخانهها و عملیات واقعی (مثل پردازش فایل یا ترسیم رابط گرافیکی) با کد C بهینهشده اجرا میشوند.
- در بسیاری از حوزهها، سرعت اجرای پایتون کافی و قابلقبول است.
- راهکارهایی مانند PyPy، Cython، و استفاده از ماژولهای C کمک میکنند که در صورت نیاز، به سرعت بالا هم برسیم.
- ابزارهایی مثل NumPy ترکیبی از زبان آسان پایتون و سرعت بالای C/Fortran ارائه میدهند.
در نهایت، در بیشتر پروژهها، سرعت توسعه سریع پایتون از سرعت اجرای خام مهمتر است.
چه کسانی از زبان برنامهنویسی پایتون استفاده میکنند؟
پایتون به عنوان یک نرمافزار متنباز و رایگان (FOSS)، آمار دقیقی از کاربرانش نداره، چون نیازی به لایسنس و ثبتنام نیست. با این حال، پایتون:
- بهصورت پیشفرض در بسیاری از توزیعهای لینوکس و مکاواس نصب شده،
- و در دهها محصول نرمافزاری و سختافزاری دیگر هم استفاده شده.
محبوبیت زبان برنامهنویسی پایتون در یک نگاه:
- جزو ۵ زبان برنامهنویسی محبوب دنیا است (و گاهی در رتبه ۱ هم قرار میگیرد).
- بیش از ۳ دهه توسعه و استفاده پایدار داشته و بنابراین زبان بسیار بالغ و پایداری است.
- بهطور گسترده در آموزش علوم کامپیوتر، هوش مصنوعی، دیتا ساینس، بکاند وب، رباتیک، خودکارسازی و… استفاده میشود.
شرکتهایی که از زبان برنامهنویسی پایتون استفاده میکنند
پایتون فقط برای یادگیری و پروژههای شخصی نیست — بلکه در محصولات واقعی و درآمدزای شرکتهای بزرگ جهانی استفاده میشود.
برخی از معروفترین کاربران پایتون عبارتاند از:
- گوگل (Google)
- یوتیوب (YouTube)
- اینستاگرام (Instagram)
- اسپاتیفای (Spotify)
- نتفلیکس (Netflix)
- دیزنی و ILM
- ناسا و JPL
- مایکروسافت
- دراپباکس
- پینترست
- ردیت
- اچپی، اینتل، جیپی مورگان، سیگیت، ESRI و…
چرا این همه شرکت از زبان برنامهنویسی پایتون استفاده میکنند؟
چون زبان برنامهنویسی پایتون:
- سریع و آسان برای توسعه است
- کتابخانهها و اکوسیستم غنی دارد
- به راحتی قابل یادگیری و نگهداری است
- در حوزههای حیاتی مثل یادگیری ماشین، وب، اتوماسیون و تحلیل دادهها پیشتاز است
گسترهی کاربردهای زبان برنامهنویسی پایتون
زبان پایتون، فراتر از کاربردهای تجاری مرسوم، در طیف وسیعی از فعالیتهای روزمره کاربران، از توسعهی بازیها و سامانههای وب گرفته تا رباتیک و مدیریت محتوا، بهکار گرفته میشود. به عنوان یک زبان برنامهنویسی همهمنظوره، نقشها و قابلیتهای پایتون تقریباً نامحدود است و در حوزههای بسیار متنوعی بهصورت گسترده استفاده میشود. با این حال، میتوان کاربردهای رایج پایتون را در چند حوزهی اصلی دستهبندی کرد. در ادامه، مروری خواهیم داشت بر این حوزهها و ابزارهای برجستهی مرتبط با هر یک.
برنامهنویسی سامانه (Systems Programming)
پایتون بهواسطهی رابطهای درونی و پشتیبانی گسترده از خدمات سیستمعامل، ابزاری توانمند برای توسعهی ابزارهای مدیریت سامانه و ابزارهای خط فرمان بهشمار میرود. با استفاده از کتابخانهی استاندارد پایتون، میتوان به محیطهای فایل، فرآیندها، متغیرهای محیطی، سوکتها، پایپها، نخها، الگوهای عبارات باقاعده، تحلیل آرگومانهای خط فرمان، دسترسی به جریانهای استاندارد، اجرای فرامین شِل، گسترش نام فایلها، و نیز فرمتهای دادهای مانند JSON، XML و CSV دست یافت. افزونبر این، اکثر این رابطها قابلیت حمل دارند و اسکریپتهای نوشتهشده معمولاً بدون تغییر در سیستمعاملهای مختلف قابل اجرا هستند.
طراحی رابط کاربری (GUIs and UIs)
سادگی و بازدهی بالا در توسعه باعث شده تا پایتون برای طراحی رابطهای گرافیکی کاربر، چه در رایانههای شخصی و چه در دستگاههای همراه، زبان مناسبی باشد. بهطور خاص، ماژول Tkinter، که رابط شیءگرای رسمی پایتون برای ابزار Tk است، امکان طراحی رابطهای کاربری بومی را در سیستمعاملهای مختلف فراهم میسازد. همچنین، ابزارهای ثالث نظیر PyQt، wxPython، Kivy و Toga، امکانات گستردهتری برای توسعهی رابطهای کاربری قابلحمل فراهم میکنند. برای توسعهی رابطهای مبتنی بر وب نیز فریمورکهایی مانند Django، Flask و حتی راهکارهای نوینی همچون PyScript و WebAssembly در دسترس هستند.
اسکریپتنویسی اینترنت و وب (Internet and Web Scripting)
زبان برنامهنویسی پایتون با برخورداری از ماژولهای استاندارد شبکه، قابلیت انجام طیف وسیعی از عملیات اینترنتی را در قالب حالتهای کلاینت و سرور فراهم میکند. این عملیات شامل تبادل اطلاعات از طریق سوکتها، پردازش فرمها، ارسال و دریافت ایمیل، واکشی و تحلیل صفحات وب، و پردازش دادههای XML و JSON میباشد. فریمورکهای مشهوری چون Django، Flask و TurboGears امکان توسعهی سامانههای تحتوب کامل را فراهم میکنند. ابزارهایی مانند BeautifulSoup، Pyodide و PyScript نیز در حوزهی وبکاوی و اجرای پایتون در مرورگر جایگاه ویژهای دارند.
یکپارچهسازی مؤلفهها (Component Integration)
یکی از ویژگیهای متمایز پایتون، توانایی آن در تعامل و یکپارچهسازی با مؤلفههای نرمافزاری نوشتهشده به زبانهایی مانند C، C++ و Java است. ابزارهایی نظیر SWIG، Boost.Python، و Cython فرآیند اتصال کتابخانههای کامپایلشده به اسکریپتهای پایتونی را تسهیل میکنند. این ویژگی، پایتون را به زبانی مناسب برای توسعهی سریع و سفارشیسازی نرمافزارهای پیچیده بدل ساخته است.
دسترسی به پایگاههای داده (Database Access)
زبان برنامهنویسی پایتون با ارائهی واسطهایی برای پایگاهدادههای رایج مانند MySQL، PostgreSQL، SQLite و Oracle، و نیز تعریف یک API پایدار برای دسترسی به پایگاههای SQL، جایگاهی ویژه در برنامهنویسی پایگاهداده دارد. همچنین، ابزارهایی مانند SQLAlchemy و SQLObject امکان نگاشت شیءگرا به جداول رابطهای را فراهم میکنند. برای پایگاهدادههای غیررابطهای نیز، ابزار PyMongo برای اتصال به MongoDB، و PyYAML برای دادههای YAML قابلاستفاده هستند. پایتون همچنین از ذخیرهسازی در فضای ابری توسط AWS، Azure و Google App Engine پشتیبانی میکند.
نمونهسازی سریع (Rapid Prototyping)
توانایی اجرای مستقیم کد و ادغام آسان با مؤلفههای دیگر، زبان برنامهنویسی پایتون را به زبانی ایدهآل برای نمونهسازی سریع سیستمها بدل کرده است. برنامهنویسان میتوانند ابتدا نسخهی اولیهی سامانه را با پایتون پیادهسازی کرده و در صورت نیاز، تنها مؤلفههای حیاتی را با زبانهایی چون C بازنویسی کنند، بدون آنکه نیاز به بازنویسی کامل کل سامانه باشد.
برنامهنویسی عددی و علمی (Numeric and Scientific Programming)
در دههی اخیر، زبان برنامهنویسی پایتون به یکی از زبانهای پیشتاز در حوزهی محاسبات عددی و تحلیل داده تبدیل شده است. کتابخانهی NumPy با ارائهی آرایههای چندبعدی و رابطهایی به کتابخانههای ریاضیاتی سطح پایین، هستهی بسیاری از کتابخانههای علمی را شکل میدهد. از جمله این ابزارها میتوان به SciPy، pandas، matplotlib و Jupyter اشاره کرد. همچنین، ابزارهایی چون PyThran و Numba، امکان کامپایل کد پایتونی بهصورت JIT یا AOT را فراهم کردهاند.
سایر حوزهها
کاربردهای زبان برنامهنویسی پایتون به این موارد محدود نمیشود. این زبان در زمینههای گستردهتری نیز بهکار میرود، از جمله:
- هوش مصنوعی (PyTorch، TensorFlow، Keras)
- توسعهی بازی (pygame، Kivy)
- پردازش تصویر (OpenCV، Pillow)
- آزمون نرمافزار (PyTest، unittest، Selenium)
- پردازش فایلهای Excel (xlwings، PyXLL)
- توسعهی اپلیکیشن موبایل (BeeWare، Kivy)
- برنامهنویسی میکروکنترلرها (MicroPython)
زبان برنامهنویسی پایتون با انعطافپذیری بالا و قابلیت ادغام با دیگر مؤلفهها، به زبانی عمومی و چندسویه تبدیل شده که تقریباً در هر زمینهای قابل استفاده است.
کاربردهای زبان برنامهنویسی پایتون توی چند حوزهی اصلی قابل دستهبندیه، که هرکدوم ابزارهای خودش رو دارن. برخی از مهمترین حوزهها:
حوزه | کاربرد | ابزارهای معروف |
---|---|---|
تحلیل داده و علم داده (Data Science) | آنالیز داده، مدلسازی، تجسم | NumPy, Pandas, Matplotlib, Seaborn, Scikit-learn |
یادگیری ماشین و هوش مصنوعی | ساخت مدلهای ML و AI | TensorFlow, PyTorch, Scikit-learn, Keras |
توسعه وب | ساخت سایت و وباپلیکیشن | Django, Flask, FastAPI |
اتوماسیون و اسکریپتنویسی | انجام خودکار کارهای تکراری | Standard Library (os, shutil), Selenium |
برنامهنویسی بازی | ساخت بازیهای ساده تا پیشرفته | Pygame, Panda3D, Godot (با Python binding) |
رباتیک و اینترنت اشیاء (IoT) | کنترل سختافزار، Arduino، Raspberry Pi | MicroPython, CircuitPython |
برنامههای دسکتاپ | ساخت اپهای GUI | Tkinter, PyQt, Kivy |
امنیت و هک اخلاقی | تست نفوذ، تحلیل بدافزار | Nmap, Scapy, pwntools, Python + Bash |
تولید محتوا و ابزارهای رسانهای | ویرایش تصویر، صدا، ویدئو | OpenCV, PIL/Pillow, moviepy |
برنامهنویسی علمی و مهندسی | شبیهسازی، تحلیل عددی | SciPy, SymPy, matplotlib, Jupyter |
ویژگیهای فنی پایتون: قدرت در سادگی و انعطافپذیری
در دنیای امروز، پایتون بهعنوان یک زبان برنامهنویسی پیشرفته با ویژگیهای فنی منحصربهفرد خود، از محبوبیت زیادی برخوردار است. این زبان توانسته است در بین توسعهدهندگان به عنوان ابزاری قدرتمند و در عین حال ساده شناخته شود که برای توسعه نرمافزارهای مختلف مناسب است. در این بخش به برخی از مهمترین ویژگیهای فنی پایتون که باعث تمایز آن از سایر زبانهای برنامهنویسی شده، پرداخته میشود.
شیگرایی و برنامهنویسی تابعی
پایتون بهطور بنیادین یک زبان شیگرا است و از مفاهیم پیشرفتهای مانند چندریختی، بارگذاری عملگرها و ارثبری چندگانه پشتیبانی میکند. این ویژگیها در کنار سینتکس ساده و تایپبندی انعطافپذیر پایتون، به توسعهدهندگان این امکان را میدهد که بهراحتی مفاهیم شیگرایی را در کد خود پیادهسازی کنند. جالب اینجاست که حتی اگر با این اصطلاحات آشنا نباشید، یادگیری آنها با پایتون نسبت به سایر زبانهای شیگرا بسیار آسانتر است.
علاوه بر شیگرایی، پایتون از برنامهنویسی تابعی نیز پشتیبانی میکند. این ویژگیها شامل ژنراتورها، فشردهسازی لیستها، بستهها (closures)، نقشها (lambdas) و دیگر ابزارهای برنامهنویسی تابعی هستند که میتوانند مکمل یا جایگزین ابزارهای شیگرایی در پایتون باشند. این قابلیتها به برنامهنویسان این امکان را میدهند که انتخاب کنند که از شیگرایی استفاده کنند یا از برنامهنویسی تابعی برای پیادهسازی الگوریتمهای خود بهره ببرند.
رایگان و متنباز
یکی از ویژگیهای کلیدی پایتون، رایگان بودن آن است. پایتون بهطور کامل رایگان است و شما میتوانید بهراحتی کد منبع آن را از اینترنت دریافت کنید و بدون هیچ محدودیتی آن را در سیستمهای خود استفاده یا توزیع کنید. برخلاف بسیاری از نرمافزارهای تجاری، پایتون از پشتیبانی گستردهای برخوردار است. کاربران میتوانند از منابع آنلاین مختلف برای رفع مشکلات خود بهرهبرداری کنند، بهویژه که کد منبع پایتون بهطور کامل در دسترس است و امکان تغییر آن بهراحتی وجود دارد.
قابلحمل بودن
پایتون بهطور گستردهای در پلتفرمهای مختلف قابلاجرا است. این زبان از استاندارد ANSI C برای نوشتن نسخههای اصلی خود استفاده میکند و روی سیستمعاملهای مختلفی همچون ویندوز، macOS، لینوکس و یونیکس قابل اجرا است. همچنین، پایتون از گوشیهای هوشمند (اندروید و iOS) گرفته تا ابرکامپیوترهای Cray و سیستمهای بیدرنگ مانند VxWorks قابلاجرا است. این پلتفرمهای مختلف از همان نسخه استاندارد پایتون پشتیبانی میکنند و این باعث میشود که برنامهها بهراحتی بین سیستمهای مختلف جابهجا شوند.
قدرت و انعطافپذیری
پایتون یک زبان برنامهنویسی بسیار انعطافپذیر است که توانسته است ویژگیهای زبانهای اسکریپتی مانند Tcl و Perl را با امکانات زبانهای توسعه سیستم مانند C و C++ ترکیب کند. این ویژگیها شامل تایپگذاری داینامیک، مدیریت خودکار حافظه و ابزارهای برنامهنویسی برای پروژههای بزرگ هستند. پایتون از نظر پیچیدگی کم و ابزارهای پیشرفتهای که برای توسعه سیستمهای بزرگ فراهم میکند، بهطور خاص در پروژههای وسیع و بلندمدت مفید است.
راحتی در استفاده
در مقایسه با زبانهایی مانند C++ و Java، پایتون بهطور شگفتانگیزی ساده به نظر میرسد. برای اجرای کد پایتون در بسیاری از محیطها کافی است که کد را بنویسید و اجرا کنید. هیچ نیازی به مراحل پیچیده کامپایل و لینک کردن وجود ندارد که در زبانهایی مانند C++ معمول است. این سادگی در کنار ابزارهای قدرتمند داخلی، باعث میشود که پایتون بهطور ویژه برای افرادی که در حال یادگیری برنامهنویسی هستند، گزینهای عالی باشد.
آموزش ساده و قابلفهم
یکی از مهمترین ویژگیهای پایتون، سادگی آن برای یادگیری است. حتی برای کسانی که تجربه برنامهنویسی دارند، میتوانند به سرعت برنامههای کوچک پایتون را بنویسند. پایتون بهویژه برای کسانی که به دنبال توسعه سریع پروتوتایپها هستند یا نیاز به نوشتن برنامههای کوچک و متوسط دارند، گزینهای بسیار عالی به شمار میآید. زبان پایتون بهطور کلی دارای منحنی یادگیری ملایمتری نسبت به زبانهای دیگر است و برای افرادی که در حال یادگیری زبانهای برنامهنویسی هستند، یکی از بهترین انتخابها محسوب میشود.
در پایان، با توجه به ویژگیهای منحصربهفردی که پایتون دارد، میتوان گفت که این زبان نه تنها برای توسعهدهندگان حرفهای بلکه برای مبتدیان نیز بسیار مناسب است و تواناییهای گستردهای را در اختیار کاربران خود قرار میدهد.
معرفی مفسر زبان برنامهنویسی پایتون
تا اینجا بیشتر به پایتون به عنوان یک زبان برنامهنویسی پرداختهایم. اما در پرکاربردترین شکل آن، پایتون همچنین بهعنوان یک سیستم نرمافزاری به نام مفسر شناخته میشود. مفسر نوعی برنامه است که برنامههای دیگر را اجرا میکند. زمانی که شما یک برنامه پایتون مینویسید، مفسر پایتون برنامه شما را میخواند و دستوراتی که در آن موجود است را اجرا میکند. در واقع، مفسر بهعنوان لایهای از منطق میان کد شما و سختافزار کامپیوتر شما عمل میکند.
هنگامی که پایتون نصب میشود، مجموعهای از اجزای مختلف ایجاد میکند که حداقل شامل یک مفسر و یک کتابخانه پشتیبانی است. بسته به نحوه استفاده شما از پایتون، مفسر ممکن است به صورت یک برنامه اجرایی یا مجموعهای از کتابخانهها باشد که به یک برنامه دیگر پیوند خوردهاند. بسته به نوع پایتونی که استفاده میکنید، خود مفسر ممکن است به صورت یک برنامه C، مجموعهای از کلاسهای جاوا، یا فرمهای دیگری پیادهسازی شده باشد. به هر حال، کدی که شما مینویسید، باید همیشه توسط همین مفسر اجرا شود. و برای این که این فرآیند انجام شود، معمولاً نیاز دارید که مفسر پایتون را روی کامپیوتر خود نصب کنید.
در این مرحله نیازی به نصب پایتون ندارید مگر اینکه بخواهید با نمونه سادهای که در ادامه ارائه میشود، همراهی کنید. این کتاب فرض نمیکند که شما پایتون را در دسترس دارید تا فصل بعد. هنگامی که آماده شدید، جزئیات نصب پایتون بسته به پلتفرم شما متغیر است که بهطور مختصر در فصل ۳ و بهطور کامل در پیوست A پوشش داده شده است.
اجرای برنامه در پایتون
آنچه که به معنای اجرای یک اسکریپت پایتون است، بستگی به دیدگاه شما دارد؛ اینکه این کار را از منظر یک برنامهنویس یا از منظر مفسر پایتون نگاه کنید. هر دو دیدگاه جنبههای مهمی از برنامهنویسی پایتون را ارائه میدهند.
دیدگاه برنامهنویس
در سادهترین و رایجترین شکل، یک برنامه پایتون فقط یک فایل متنی است که حاوی دستورات پایتون میباشد. برای مثال، فایلی که در مثال ۲-۱ آمده است، با نام script0.py
، ممکن است یکی از سادهترین اسکریپتهای پایتون باشد که میتوان تصور کرد، اما این فایل بهعنوان یک برنامه کامل و کاربردی پایتون شناخته میشود.
مثال ۲-۱. script0.py
print('hello world')
print(2 ** 100)
این فایل شامل دو دستور print
است که به ترتیب یک رشته (متنی که در داخل کوتیشنها قرار دارد) و نتیجه یک عبارت عددی (۲ به توان ۱۰۰) را در جریان خروجی نمایش میدهند (معمولاً در پنجرهای که برنامه اجرا میشود). در حال حاضر نیازی به نگرانی درباره نحو (syntax) این کد ندارید؛ در اینجا فقط به نحوه اجرای آن میپردازیم. در فصلهای بعدی این کتاب، توضیح داده خواهد شد که دستور print
چیست و چرا میتوان به این سادگی ۲ را به توان ۱۰۰ در پایتون رساند.
شما میتوانید چنین فایلی از دستورات را با هر ویرایشگر متنی که میخواهید ایجاد کنید؛ برای پیشنهادهایی در این زمینه به پیوست A مراجعه کنید. بهطور معمول، فایلهای برنامه پایتون با پسوند .py
نامگذاری میشوند؛ در واقع، این سیستم نامگذاری فقط برای فایلهایی که به اصطلاح “وارد” میشوند (که در فصل بعد توضیح داده میشود) ضروری است، اما بیشتر فایلهای پایتون به این دلیل که این نامگذاری برای حفظ انسجام کاربردی است، دارای پسوند .py
هستند.
پس از اینکه این دستورات را در یک فایل متنی وارد کردید، باید به پایتون بگویید که این فایل را اجرا کند—که به سادگی به معنای اجرای تمامی دستورات از بالا به پایین، یکی پس از دیگری است. همانطور که در فصل بعد خواهید دید، میتوانید فایلهای برنامه پایتون را با تایپ دستوراتی در خط فرمان، با کلیک روی آیکون آنها، از درون محیطهای برنامهنویسی گرافیکی و با تکنیکهای دیگر اجرا کنید. اگر همه چیز به درستی پیش برود، هنگام اجرای فایل، نتیجه دو دستور print
باید در جایی از کامپیوتر شما نمایش داده شود—معمولاً و بهطور پیشفرض در همان پنجرهای که برنامه را اجرا کردهاید:
hello world
۱۲۶۷۶۵۰۶۰۰۲۲۸۲۲۹۴۰۱۴۹۶۷۰۳۲۰۵۳۷۶
برای مثال، این اتفاق زمانی که این اسکریپت در یک پنجره Command Prompt با خط فرمان در یک لپتاپ ویندوز اجرا شد، رخ داد تا مطمئن شویم هیچ تایپی اشتباهی نداشته باشد:
C:\Users\me\code> py script0.py
hello world
۱۲۶۷۶۵۰۶۰۰۲۲۸۲۲۹۴۰۱۴۹۶۷۰۳۲۰۵۳۷۶