کمک هوش مصنوعی به پزشکی: تشخیص سرطان با دقت بالاتر!


تحقیقات جدید نشان میدهد که هوش مصنوعی (AI) می تواند در زمینه تشخیص زودهنگام سرطان یک همکار قدرتمند برای پزشکان باشد.

طبق مطالعه‌ای که در مجله معتبر Journal of Clinical Oncology منتشر شده، استفاده از هوش مصنوعی در بررسی پرونده بیماران توسط پزشکان عمومی، منجر به افزایش قابل توجهی در تشخیص سرطان شده است. میزان تشخیص سرطان در مطب‌هایی که از ابزار هوش مصنوعی به نام “C the Signs” استفاده می‌کردند، از ۵۸.۷ درصد به ۶۶ درصد افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: تشخیص سرطان با دقت بالاتر!

دکتر Bea Bakshi, Seema Dadhania, Peter Holloway, Claire Corbett, and Miles Payling، نویسندگان این مطالعه، بر اهمیت تشخیص زودهنگام سرطان تاکید می‌کنند. آنها می‌گویند بیمارانی که سرطانشان در مراحل اولیه و توسط پزشکان عمومی تشخیص داده می‌شود، شانس بیشتری برای بهبودی کامل دارند.

هوش مصنوعی (AI) می تواند یک همکار قدرتمند برای پزشکان باشد

تشخیص زودهنگام سرطان همیشه کار ساده‌ای نیست. علائم سرطان اغلب مبهم هستند، با بیماری‌های دیگر اشتباه گرفته می‌شوند و خود بیماری هم در مراحل اولیه شیوع کمی دارد. هوش مصنوعی با قدرت تحلیل بالایی که دارد می‌تواند در این زمینه به پزشکان کمک کند، هرچند که قابلیت‌های آن در این حوزه همچنان در حال توسعه است.

سرویس سلامت همگانی انگلستان (NHS) ابزار “C the Signs” را به عنوان یک “ابزار پشتیبان تصمیم گیری بالینی یکپارچه” توصیف کرده است. این ابزار با نرم افزارهای رایج پرونده الکترونیکی بیماران در انگلستان سازگار است و با استفاده از هوش مصنوعی به پزشکان عمومی در تشخیص سرطان کمک می‌کند. این ابزار با بررسی ترکیبی علائم، نشانه‌ها و عوامل خطر، ریسک ابتلا به سرطان را در بیماران سنجیده و بهترین مسیر تشخیصی را پیشنهاد می‌دهد.

جالب اینجاست که در مطب‌هایی که از “C the Signs” استفاده نمی‌کردند، میزان تشخیص سرطان در دو سال مورد بررسی، ثابت و حدود ۵۸.۴ درصد باقی مانده است. همچنین هیچ تفاوت قابل توجهی در میزان ارجاعات بیماران به متخصصین بین دو گروه مشاهده نشد که این موضوع نشان می‌دهد استفاده از هوش مصنوعی منجر به افزایش غیرضروری ارجاعات نشده است.

نویسندگان مطالعه نتیجه می‌گیرند که یافته‌های آنها اهمیت به‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته در مراقبت‌های اولیه برای بهبود نرخ تشخیص سرطان و تسهیل تشخیص در مراحل اولیه را برجسته می‌کند.

دکتر “بکشى، دهقانى، هالوووى، ک Corbett و پايлинг” در انتها اضافه می‌کنند: “استفاده از چنین پیشرفت‌هایی نویدبخش کاهش میزان مرگ و میر ناشی از سرطان و بهبود کلی نتایج درمان بیماران است.”

این مطالعه که از اول ماه می ۲۰۲۱ تا پایان مارس ۲۰۲۲ انجام شده، ۳۵ مطب پزشک عمومی در شرق انگلستان را در بر گرفته و تقریباً ۴۲۰ هزار نفر را تحت پوشش داشته است.

بریتانیا روی هوش مصنوعی در سلامت سرمایه گذاری می کند

شایان ذکر است که در نوامبر ۲۰۲۳، ریشی سوناک، نخست وزیر وقت بریتانیا، از سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون پوندی (معادل ۱۲۱ میلیون دلار) برای پیشبرد حوزه سلامت با هوش مصنوعی خبر داد.

این سرمایه‌گذاری از طریق مأموریت “تسريع‌دهنده علوم زیستی هوش مصنوعی” انجام خواهد شد که از نقاط قوت بریتانیا در زمینه داده‌های ایمن سلامت و هوش مصنوعی بهره خواهد برد. این بودجه به دولت کمک می‌کند تا در مناطقی از بریتانیا که بیشترین نیازهای بالینی را دارند، سرمایه‌گذاری کند. همچنین قرار است در ۱۸ ماه آینده، فناوری‌های جدید در این حوزه آزمایش و ارزیابی شوند.

Share.
Exit mobile version